Communiceren met dieren is vooral luisteren
This is a subtitle for your new post

Voor mij is communiceren met dieren vooral luisteren, voelen en kijken. Mijn indruk is dat voor veel mensen communiceren vooral is ‘zenden’. Ik praat en jij luistert. Heb ik ook weleens last van! Maar bij dieren werkt dat niet als de eigenaar van het dier wil weten wat er aan de hand is. Soms is dat heel direct gelinkt aan een kwaal, plotseling veranderd gedrag of het overlijden van een dierbare voor eigenaar en dier.
Soms kom ik mensen tegen die begrijpen dat dieren vaak meer zien, voelen en begrijpen dan wij ons kunnen voorstellen. En dat het perspectief van een dier heel verhelderend kan zijn op de situatie waar mens en/of dier mee geconfronteerd wordt. Dan is luisteren en kijken voor mij de enige optie!
Hieronder het verhaal van een blije eigenaar naar aanleiding van fysiek veranderd gedrag van haar paard en het verhaal dat het paard mij liet zien daarover.
“Mijn paard was aangevallen door een nieuw paard in de kudde. Ze stond apart toen ik kwam, de dierenarts dacht dat ze een beroerte had gekregen omdat ze zo wankel op haar benen stond en dat dat de reden was dat ze aangevallen was. Ik heb toen met Astrid gebeld en die heeft contact met haar gemaakt. Ze raadde me aan om op haar voorhoofd te kijken.
Op haar voorhoofd zat een behoorlijke hoefijzer afdruk, wat een hele goede reden was een flinke hoofdpijn te hebben en dizzy te zijn! Hoewel niet echt fijn, wel een geruststellen en ondanks serieuze verwondingen was ze uiteindelijk weer snel op de been.”























